Fejlfinding af afgrænsningskabel eller guidekabel grundet kabelbrud
Det hænder, at løkken (afgrænsningskablet & guidekablet) mister forbindelsen til din robotplæneklipper. For en Husqvarna Automower resulterer dette i, at ladestationen angiver en anden farve end konstant grøn samt en stillestående robot med fejlmeddelelsen "Intet løkkesignal".Vi får ofte spørgsmål, der går på, hvad man skal stille op med et manglende løkkesignal eller ødelagte kabler. Derfor deler vi her tips til, hvad man kan gøre i den pågældende situation.
Første trin: Tjek dioden på ladestationen
Hvis fejlmeddelelsen "Intet løkkesignal" vises, skal du altid starte med at kontrollere, hvordan ladestationens diode lyser. Dioden sidder midt på ladestationen og blinker enten i en blå* eller grøn* farve, alt afhængigt af den pågældende model.*Blåt blinkende lys gælder for Automower-modellerne: Automower 105, 305, 308, 310, 315, 315X, 405X, 415X 420, 430X, 440 & 450X
*Grønt blinkende lys gælder for Automower-modellerne G2, 220AC, 230ACX, Solar Hybrid, 260ACX & 265ACX
Ladestationen skal altid angive en farve. Hvis ladestationens diode slet ikke lyser, modtager ladestationen ingen strøm (forudsat at dioden på printkortet er intakt). Fejlen kan også ligge i ladestationens printkort. I de tilfælde, hvor ladestationens diode ikke lyser, bør du tjekke løkken.
Start fejlfinding i den rigtige ende - mål modstanden i løkken
Det er vigtigt at konstatere, at der vitterlig er tale om et kabelbrud, før du leder efter fejl på løkken. Ladestationens diode kan vise fejl, og det kan være noget så simpelt som forbindelsesstikkene, som er fastgjort til ladestationens stift for det respektive kabel, der er oxideret.Vil du tjekke for kabelbrud, er den bedste fremgangsmåde at måle modstanden (d.v.s. måle modstanden og kontinuiteten) i løkken ved hjælp af et multimeter. Tilslut multimeterets måleprober til henholdsvis højre og venstre løkke via stikket. Sørg for, at der er kontakt med metalstiften i stikket. Sørg også for, at multimeteret er indstillet til modstandsmåling (mærket med et Ohm-tegn (Ω)). Tjek, hvilken værdi du får, når du måler. På billedet nedenfor foretager vi en måling på en løkke, der har 0 Ohm, d.v.s. kablet er intakt.
Hvis du får en værdi i dit multimeter, der overstiger 25 Ohm (Ω), er der skader på løkken. En værdi på et par hundrede Ohm er en meget lille skade. Er værdien derimod på tusind eller hundredtusinder af Ohm, er skaden større. Med andre ord ønsker du dig en så lav Ohm-værdi som muligt.
Hvis du får en uendelig værdi, har du helt sikkert en komplet afbrydelse af løkken. Med lidt held og en omhyggelig kontrol rent visuelt kan du genfinde den uden at skulle gøre brug af en kabelsøger.
Det er ikke ualmindeligt, at et kabelbrud skyldes en beskadigelse af kablet, uden at det er helt ødelagt. Med visse kabeltestere kan man få et signal rundt om hele kablet, men ikke stærkt nok til, at Automower kan udføre sine opgaver. Ved at måle løkkens modstand får du altid svaret sort på hvidt, så du ved, om der er en fejl eller ej.
Kabelbrud bekræftet - find ud af, i hvilken side fejlen foreligger
Hvis din ladestation blinker og indikerer et kabelbrud, og du gennem en modstandsmåling har konstateret, at løkken er beskadiget, er det i de fleste tilfælde muligt at identificere, i hvilken side af afgrænsningskablet fejlen ligger. Dette kan gøres, så længe du har ét eller flere guidekabler.Placér et valgfrit guidekabel på en stift til afgrænsningskablet. På den måde snyder du ladestationen til at tro, at guidekablet er et afgrænsningskabel. Så test eksempelvis ved at placere guidekablet 1 på AR-stiften (afgrænsningskabel højre). Så lader vi ladestationen tro, at guidekablet er det højre afgrænsningskabel. Lyser ladestationen grønt? Hvis ja, så ved vi nu, at det er det højre afgrænsningskabel, der er problemet, og at det er dét, der skal undersøges nærmere.
Du kan også gøre det samme ved at udskifte AL (afgrænsningskabel venstre) og se, om fejlen i stedet ligger her. Se billedet nedenfor.
Hvis det viser sig, at du ikke får et konstant grønt lys, uanset hvordan du vrider og drejer kablerne, er der stor risiko for, at guidekablet også er afbrudt. Du bliver dog først helt sikker ved at måle modstanden i løkken, hvorefter du kan sætte gang i de forskellige trin.
Hvis ladestationen indikerer et kabelbrud, selvom modstandsværdien er OK
Det hænder, at ladestationen angiver et kabelbrud, selvom der er foretaget en modstandsmåling med gode værdier. I dette tilfælde er det højst sandsynligt printkortet, der er defekt.Fejlfinding af kabelbrud og valg af kabelsøger
Der findes forskellige former for kabelsøgere og værktøjer, du kan bruge til at lokalisere et kabelbrud. Nogle gør brug af en AM-radio, der opfanger signalet fra løkken og udsender en lyd, så længe der er strøm. Andre anvender et elektrisk hegnaggregat, der sender strømstød gennem løkken, så man kan lytte sig frem til, hvor skaden/bruddet befinder sig.Vi anbefaler, at du benytter en kabelsøger af typen MS6818. Fordelen ved MS6818 sammenlignet med de mindre kabelsøgere eller AM-radioer er, at den måler det aktuelle signal meget nøjagtigt. Du kan se den aktuelle signalstyrke præcis dér, hvor du befinder dig, og dermed lokalisere selv de mindste skader på en løkke.
En anden populær model er MS6812, som fungerer godt, hvis løkken er brudt helt. Ligesom en AM-radio opfanger den signalet fra løkken. Den vil dog være en smule sværere at anvende, hvis det drejer sig om en skade og ikke et totalt nedbrud. Det skyldes, at der stadig kan løbe strøm gennem kablet, men dog ikke nok til, at Automower kan udføre de ønskede opgaver.
Fælles for både MS6818 og MS6812 er, at du får en sender og en modtager. Senderen forbindes med en rød krokodilleklemme på løkken, der skal fejlfindes, og den sorte på jord. Derefter bruger du modtageren til at følge løkken og få bekræftelse på, at løkken har signal. Det sker via et hørbart signal og også gennem displayet på MS6818. Hvis signalet afbrydes eller mistes helt, er kablet enten beskadiget eller helt ødelagt.