Har Husqvarna Automower problemer med at finde vej hjem til ladestationen?
I denne artikel forsøger vi at finde årsager til, hvorfor Automower har svært ved at finde vej til ladestationen, når den skal oplades. Der kan være flere årsager til problemet. Resultatet af, at robotplæneklipperen ikke når tilbage til tiden eller ikke kan finde vej hjem, er oftest, at man finder den på græsplænen, og at fejlmeddelelsen "Tomt batteri" vises.
Hvad kan være årsag til, at robotten ikke kan finde vej til ladestationen?
Lad os starte med at forklare, hvordan din robotplæneklipper normalt finder vej hjem. Robotten anvender tre søgemetoder for at finde tilbage.
1. Guidekablet
2. Afgrænsningskablet
3. Ladestationens signal
Den første søgemetode, der anvendes, er guidekablet, hvis det benyttes, hvilket det altid bør.
Guidekablet skal være den hurtigste måde for robotplæneklipperen at finde vej hjem. Guidekablet skal derfor lægges centralt i haven, så robotten, uanset hvor den befinder sig, hurtigt kan finde guidekablet og følge det direkte retur til ladestationen.
Den anden søgemetode er afgrænsningskablet.
Hvis robotplæneklipperen ikke kan finde guidekablet, skal den kunne følge afgrænsningskablet tilbage til ladestationen. Det er ikke den anbefalede løsning, da det oftest tager meget længere tid.
Robotplæneklipperen følger altid strømmen fra ladestationen. Strømmen går fra venstre kabelløkke til højre (set fra bagsiden af ladestationen).
Hvis robotplæneklipperen befinder sig i området til venstre for ladestationen, skal den altså tage sig hele vejen langs afgrænsningskablet, indtil den når sin destination i ladestationen.
Den tredje søgemetode er ladestationens signal. Ladestationens signal har en rækkevidde på omkring 10 meter. Dette er også det sidste signal, som robotten bruger, når den nærmer sig ladestationen.
Den mest almindelige årsag til, at robotten ikke kan finde vej til ladestationen, er, at guidekablet ikke fungerer korrekt. Enten er der sket et brud på kablet, eller også er det beskadiget på anden måde. Tjek derfor først, om guidekablet er intakt. Dette kan gøres ved at flytte guidekablet til en kontaktstift på ladestationen. Hvis du har en Automower G3 (dvs. 310,315, 320, 420, 430X m.fl.) vil ladestationen blinke blåt, hvis guidekablet er defekt, når du sætter det på stiften.
Hvis du har en Automower G2 (dvs. 220AC, 230ACX m.fl.) vil ladestationen blinke grønt, hvis guidekablet er defekt, når du sætter det på stiften.
Hvis guidekablet er defekt, skal det repareres for at fungere efter hensigten.
Det kan også ske, at robotten finder vej til ladestationen, men rammer ved siden af eller er ude af stand til at slutte til ladestationen.
I de fleste tilfælde betyder det, at antennen til F-signalet er defekt. På Automower G3 (310, 315, 320, 420, 430X m.fl.) er antennen placeret under ladestationen og er et hvidt kabel.
Sommetider kan man se på kablet, at det er beskadiget eller har brud. I så fald kan det repareres, eller kabelsystemet til ladestationen kan udskiftes. Du kan finde kablerne under reservedelslisterne for respektive model.
På Automower G2 (dvs. 220AC, 230ACX m.fl.) er antennen integreret i ladepladen og er ikke synlig nedefra.
Her skal ladepladenudskiftes.
Listen med forskellige fejlårsager kan gøres lang.
Det hele afhænger af, hvordan robotten opfører sig. Finder den hele vejen retur til ladestationen, men kan ikke tilslutte? Årsagen til fejlen kan være dårlig kontakt mellem ladepladerne. Slib ladepolerne på både robotten og ladestationen med sandpapir.
Hvis afgrænsningskablerne ligger under ladestationen, kan robotten have svært ved at køre ind i ladestationen, da afgrænsningsløkken indikerer, at "her må du ikke køre", mens ladestationens signal siger det modsatte.
Utilstrækkelig ladestrøm fra transformatoren kan få robotten til at køre ud ladestationen efter docking, da den ikke mærker ladestrømmen.
Hvordan kan jeg gøre det nemmere for robotten at finde vej hjem?
Via indstillinger på robotten kan man tilpasse forsinkelsesintervaller for, hvornår den skal bruge de forskellige søgemetoder.
Indstillingerne kan findes via menu -> installation -> find ladestation (gælder Automower G3).
Som standard på for eksempel en Automower 310 er indstillingen som følger:
Guide: 4 min, afgrænsning: 10 min, ladestationssignal: Max.
Det indebærer, at robotten vil foretage en såkaldt "frisøgning" (betyder at søge efter ladestationens signal) i fire minutter, før den rent faktisk begynder at søge efter guidekablet.
Hvis robotten i løbet af disse fire minutter støder på guide- eller afgrænsningskablet, vil den ikke følge nogen af dem hjem. Først når der er gået fire minutter, vil robotten benytte guidekablet til at tage sig retur til ladestationen.
Hvis den mod formodning ikke kan finde guidekablet, har den seks minutter, før den vælger afgrænsningskablet for at finde vej hjem. Den bruger altså afgrænsningskablet, hvis guidekablet for eksempel er ude af drift.
Når vi udfører en installation og idriftsætter din robotplæneklipper, sørger vi altid for at ændre disse indstillinger.
Det er bedre at indstille robotten til at søge efter guidekablet med det samme, når den har brug for at finde tilbage til ladestationen.
Vi vælger altså at sætte guideforsinkelsen til 0 min. Vi indstiller normalt forsinkelsen for afgrænsningskablet til 4–6 min, alt efter hvor stor installationen er. Det fungerer som en backup, hvis guidekablet ikke fungerer.
Vi lader ladestationens signal stå på Max. Det er sjældent, der er brug for at reducere ladestationens signal. Et eksempel er dog, hvis du har ladestationen stående mod et hegn og med græs på begge sider. Så kan det ske, at robotten forsøger at finde vej hjem til ladestationen på den "forkerte" side af hegnet, eftersom den også registrerer signalet fra ladestationen fra den anden side.
I dette tilfælde kan man prøve at sætte ladestationens signal på Low, for at undgå at problemet opstår.
Har du brug for mere hjælp?
Tøv ikke med at kontakte vores kundeservice for spørgsmål om din robotplæneklipper.
I denne artikel forsøger vi at finde årsager til, hvorfor Automower har svært ved at finde vej til ladestationen, når den skal oplades. Der kan være flere årsager til problemet. Resultatet af, at robotplæneklipperen ikke når tilbage til tiden eller ikke kan finde vej hjem, er oftest, at man finder den på græsplænen, og at fejlmeddelelsen "Tomt batteri" vises.
Hvad kan være årsag til, at robotten ikke kan finde vej til ladestationen?
Lad os starte med at forklare, hvordan din robotplæneklipper normalt finder vej hjem. Robotten anvender tre søgemetoder for at finde tilbage.
1. Guidekablet
2. Afgrænsningskablet
3. Ladestationens signal
Den første søgemetode, der anvendes, er guidekablet, hvis det benyttes, hvilket det altid bør.
Guidekablet skal være den hurtigste måde for robotplæneklipperen at finde vej hjem. Guidekablet skal derfor lægges centralt i haven, så robotten, uanset hvor den befinder sig, hurtigt kan finde guidekablet og følge det direkte retur til ladestationen.
Den anden søgemetode er afgrænsningskablet.
Hvis robotplæneklipperen ikke kan finde guidekablet, skal den kunne følge afgrænsningskablet tilbage til ladestationen. Det er ikke den anbefalede løsning, da det oftest tager meget længere tid.
Robotplæneklipperen følger altid strømmen fra ladestationen. Strømmen går fra venstre kabelløkke til højre (set fra bagsiden af ladestationen).
Hvis robotplæneklipperen befinder sig i området til venstre for ladestationen, skal den altså tage sig hele vejen langs afgrænsningskablet, indtil den når sin destination i ladestationen.
Den tredje søgemetode er ladestationens signal. Ladestationens signal har en rækkevidde på omkring 10 meter. Dette er også det sidste signal, som robotten bruger, når den nærmer sig ladestationen.
Den mest almindelige årsag til, at robotten ikke kan finde vej til ladestationen, er, at guidekablet ikke fungerer korrekt. Enten er der sket et brud på kablet, eller også er det beskadiget på anden måde. Tjek derfor først, om guidekablet er intakt. Dette kan gøres ved at flytte guidekablet til en kontaktstift på ladestationen. Hvis du har en Automower G3 (dvs. 310,315, 320, 420, 430X m.fl.) vil ladestationen blinke blåt, hvis guidekablet er defekt, når du sætter det på stiften.
Hvis du har en Automower G2 (dvs. 220AC, 230ACX m.fl.) vil ladestationen blinke grønt, hvis guidekablet er defekt, når du sætter det på stiften.
Hvis guidekablet er defekt, skal det repareres for at fungere efter hensigten.
Det kan også ske, at robotten finder vej til ladestationen, men rammer ved siden af eller er ude af stand til at slutte til ladestationen.
I de fleste tilfælde betyder det, at antennen til F-signalet er defekt. På Automower G3 (310, 315, 320, 420, 430X m.fl.) er antennen placeret under ladestationen og er et hvidt kabel.
Sommetider kan man se på kablet, at det er beskadiget eller har brud. I så fald kan det repareres, eller kabelsystemet til ladestationen kan udskiftes. Du kan finde kablerne under reservedelslisterne for respektive model.
På Automower G2 (dvs. 220AC, 230ACX m.fl.) er antennen integreret i ladepladen og er ikke synlig nedefra.
Her skal ladepladenudskiftes.
Listen med forskellige fejlårsager kan gøres lang.
Det hele afhænger af, hvordan robotten opfører sig. Finder den hele vejen retur til ladestationen, men kan ikke tilslutte? Årsagen til fejlen kan være dårlig kontakt mellem ladepladerne. Slib ladepolerne på både robotten og ladestationen med sandpapir.
Hvis afgrænsningskablerne ligger under ladestationen, kan robotten have svært ved at køre ind i ladestationen, da afgrænsningsløkken indikerer, at "her må du ikke køre", mens ladestationens signal siger det modsatte.
Utilstrækkelig ladestrøm fra transformatoren kan få robotten til at køre ud ladestationen efter docking, da den ikke mærker ladestrømmen.
Hvordan kan jeg gøre det nemmere for robotten at finde vej hjem?
Via indstillinger på robotten kan man tilpasse forsinkelsesintervaller for, hvornår den skal bruge de forskellige søgemetoder.
Indstillingerne kan findes via menu -> installation -> find ladestation (gælder Automower G3).
Som standard på for eksempel en Automower 310 er indstillingen som følger:
Guide: 4 min, afgrænsning: 10 min, ladestationssignal: Max.
Det indebærer, at robotten vil foretage en såkaldt "frisøgning" (betyder at søge efter ladestationens signal) i fire minutter, før den rent faktisk begynder at søge efter guidekablet.
Hvis robotten i løbet af disse fire minutter støder på guide- eller afgrænsningskablet, vil den ikke følge nogen af dem hjem. Først når der er gået fire minutter, vil robotten benytte guidekablet til at tage sig retur til ladestationen.
Hvis den mod formodning ikke kan finde guidekablet, har den seks minutter, før den vælger afgrænsningskablet for at finde vej hjem. Den bruger altså afgrænsningskablet, hvis guidekablet for eksempel er ude af drift.
Når vi udfører en installation og idriftsætter din robotplæneklipper, sørger vi altid for at ændre disse indstillinger.
Det er bedre at indstille robotten til at søge efter guidekablet med det samme, når den har brug for at finde tilbage til ladestationen.
Vi vælger altså at sætte guideforsinkelsen til 0 min. Vi indstiller normalt forsinkelsen for afgrænsningskablet til 4–6 min, alt efter hvor stor installationen er. Det fungerer som en backup, hvis guidekablet ikke fungerer.
Vi lader ladestationens signal stå på Max. Det er sjældent, der er brug for at reducere ladestationens signal. Et eksempel er dog, hvis du har ladestationen stående mod et hegn og med græs på begge sider. Så kan det ske, at robotten forsøger at finde vej hjem til ladestationen på den "forkerte" side af hegnet, eftersom den også registrerer signalet fra ladestationen fra den anden side.
I dette tilfælde kan man prøve at sætte ladestationens signal på Low, for at undgå at problemet opstår.
Har du brug for mere hjælp?
Tøv ikke med at kontakte vores kundeservice for spørgsmål om din robotplæneklipper.